۱۰ رازی که سازندگان بزرگ گوشی نمی‌خواهند شما بدانید!

بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

دست‌ها بالا، کی اینجا گوشی هوشمند داره؟ تقریبا همه 80 میلیون نفر. حالا دست‌هاتونو بالا نگه دارید اگر می‌دونید الف) گوشی هوشمند چطور ساخته شده؟ ب) وقتی گوشی‌تونو عوض می‌کنید چطور دور انداخته می‌شه؟ ج) گوشی هوشمند چه تأثیری روی سلامتی داره؟

احتمالاً فقط پنج نفر هنوز دست‌شون بالاست و این اصلاً تصادفی نیست؛ برای کسب‌وکار خوبه. چون اگر می‌دونستید، احتمالاً از اولش یکی نمی‌خریدید. قطعاً دلتون نمی‌خواست با همونی که دارید ادامه بدید — هرچند، به دلایلی که بهش می‌پردازیم، شاید برای الان دیگه دیر باشه.

از کاملاً وحشتناک تا به شدت، به شدت نفرت‌انگیز، اینجا ۱۰ چیزیه که شرکت‌های بزرگ فناوری ترجیح می‌دن راز بمونه!

۱۰ رازی که سازندگان بزرگ گوشی نمی‌خواهند شما بدانید!

10. گوشی های هوشمند طوری طراحی شده اند که از کار بیفتند

اگرچه گوشی‌های هوشمند می‌توانند به راحتی بیش از سه سال دوام بیاورند، اکثر مردم زودتر از آن‌ها خلاص می‌شوند. چرا؟ دلیلش، همانطور که باید باشد، به خاطر همه دلایلی نیست که اینجا گفته شد، بلکه به خاطر فرسودگی برنامه‌ریزی شده است. این یک استراتژی کسب‌وکار است که شامل تکنیک‌های مختلفی می‌شود تا همیشه تقاضا برای گوشی‌های جدید وجود داشته باشد.

این تکنیک‌ها شامل هزینه‌های تعمیر بالا (مثلاً برای صفحه‌نمایش) در مقایسه با خرید یک دستگاه جدید، کمبود قطعات اصلی، گارانتی‌های کوتاه مدت، و بازاریابی هوشمندانه است. همه این رویکردها بیش از هر چیزی اجباری هستند. اما فرسودگی برنامه‌ریزی شده به طور خاص به خرابی‌هایی اشاره دارد که در نرم‌افزار یا سخت‌افزار دستگاه شما (آن‌ها) تعبیه شده است. به عنوان مثال، اپل متهم شده است که عمداً آیفون‌ها را با یک «بروزرسانی» کند می‌کند. آن‌ها البته این را انکار می‌کنند، اما با این حال موافقت کرده‌اند که با مشتریان (محصولات) خود به ازای هر دستگاه ۲۵ دلار تسویه کنند.

گوشی های هوشمند طوری طراحی شده اند که از کار بیفتند

9. گوشی هوشمند شما کیفیت زندگی شما را کاهش می دهد

دو روش برای استفاده از گوشی هوشمند وجود دارد، به صورت آگاهانه (که محققان به آن حالت «آگاه» می‌گویند) و ناخودآگاه (حالت «ناآگاه»). بیشتر ما بلافاصله تفاوت را به عنوان تفاوت بین استفاده ما از فناوری و استفاده فناوری از ما تشخیص می‌دهیم. غیرقابل تعجب است که سطوح بالای استفاده از گوشی هوشمند در حالت ناآگاه، با کیفیت پایین‌تر زندگی (اندازه‌گیری شده در احساسات مثبت، توانمندی، و عملکرد) مرتبط شده است.

نگران‌کننده در مورد این مسئله این است که گوشی‌های هوشمند عادتی نیستند که فقط چند نفر را آزار دهند، مثل سیگار کشیدن. این یک موضوع جهانی است. از این رو نگرانی‌ها برای نسل‌هایی که در دنیایی بزرگ شده‌اند که گوشی‌های هوشمند همیشه وجود داشته‌اند، وجود دارد. به عنوان مثال، «نسل Z» یا «iGen»، به شدت از پیشینیان خود، «نسل هزاره» متفاوت است — بیشتر از تفاوت نسل هزاره با «نسل X» و بیشتر از هر نسل دیگری با پیشینیان خود.

یک تفاوت کلیدی در نحوه گذراندن وقت آن‌ها است. از زمان عرضه آیفون در سال ۲۰۰۷، گزارش شده است که نوجوانان زمان کمتری را صرف گذران وقت با دوستان، ماندن کنار خانواده، یا حتی خوابیدن می‌کنند، و زمان بیشتری را احساس تنهایی می‌کنند. به جای ملاقات حضوری، نوجوانان تمایل دارند فضاهای مجازی آنلاین، اپ‌ها و وب‌سایت‌ها، را اشغال کنند. و این باعث خوشحالی آن‌ها نمی‌شود. طبق نظرسنجی Monitoring the Future، کسانی که زمان بیشتری را به نگاه کردن به گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی خود می‌گذرانند، بسیار بیشتر احتمال دارد که از زندگی خود ناراضی باشند.

گوشی هوشمند شما کیفیت زندگی شما را کاهش می دهد

8. برنامه های گوشی های هوشمند عمدا اعتیاد آور هستند

روزی چند بار گوشی هوشمندتون رو چک می‌کنید؟ به سبک اعتیاد آور معمول، حتی کاربران سنگین هم احتمالاً آن را کمتر تخمین می‌زنند. جذابیت ما نسبت به این آینه‌های کوچک سیاه چیست؟

خب، حقیقت این است که این نه اشتباه ماست و نه انتخاب ما. گوشی‌های هوشمند به طور طراحی شده‌ای اعتیادآور هستند. طبق گفته توسعه‌دهنده اپ، پیتر مزیک، «موفقیت یک اپ اغلب با میزانی که عادت جدیدی را معرفی می‌کند، سنجیده می‌شود.» چرا؟ چون توجه پرداخت می‌شود. هرچه زمان بیشتری توجه ما روی شبکه‌های اجتماعی و سایر اپ‌ها معطل شود، درآمد تبلیغاتی بیشتری برای سازندگانشان به همراه دارد. ذهن شما محصول است، نه مشتری. کارمندان سابق اپل، گوگل، فیسبوک و دیگران این موضوع را فراتر از هر شکی قرار داده‌اند.

در واقع، اکنون یک استاندارد صنعتی برای تشویق به اعتیاد وجود دارد. این بر اساس مدلی است که توسط استاد روانشناسی دانشگاه استنفورد، بی.جی. فاگ، طراحی شده و با ایجاد یک محرک پیرامون احساسات منفی مانند خستگی یا تنهایی کار می‌کند.

برنامه های گوشی های هوشمند عمدا اعتیاد آور هستند

7. تلفن هوشمند “شما” یک دستگاه نظارت است!

ادوارد اسنودن به شهرت رسید چرا که جان خود را به خطر انداخت تا نشان دهد دولت‌های آمریکا و سایر کشورها چقدر نزدیک شهروندان خود را زیر نظر دارند. این بخشی از دلیل است که چرا وی‌پی‌ان‌ها، حداقل برای برخی از ما، به نرمال جدید تبدیل شده‌اند. اما هنوز هم جاسوس‌ها را در جیب‌هایمان حمل می‌کنیم. با تشکر از نرم‌افزارهای جاسوسی که عملاً قابل ردیابی نیستند، اکنون همه دولت‌ها توانایی دسترسی به گوشی‌های هوشمند ما بدون اطلاع ما را دارند. و این توانایی‌ای است که آن‌ها از آن سوء استفاده می‌کنند.

فقط آمریکا نیست. دولت لهستان اطلاعاتی را از تلفن‌های خبرنگاران مخالف جمع‌آوری کرده است تا در کمپین‌های تخریبی علیه آن‌ها استفاده کند؛ دولت مجارستان از نرم‌افزار جاسوسی برای نظارت بر سازمان‌های غیردولتی استفاده کرده است؛ یونان از آن برای پوشاندن فساد استفاده کرده است؛ اسپانیایی‌ها از آن برای نظارت بر افراد مرتبط با جنبش استقلال کاتالونیا استفاده کرده‌اند… لیست ادامه دارد. و این کمتر تعجب‌آور است.

آنچه تعجب‌آور است، بی‌اطلاعی از توانایی‌های نظارتی گوشی‌های هوشمند حتی در بین افرادی است که بیشترین خطر را دارند. به عنوان مثال، معترضین، همچنان دستگاه‌های ردیابی شخصی خود را حمل می‌کنند، که به پلیس اجازه می‌دهد آن‌ها را به راحتی شناسایی و ردیابی کند.

تلفن هوشمند "شما" یک دستگاه نظارت است!

6. بررسی گوشی هوشمند بینایی و پوست شما را خراب می کند

اکثر کاربران گوشی هوشمند به بینایی‌شان اهمیت نمی‌دهند؛ یا اینکه از خطرات آن بی‌خبر هستند. بر اساس گزارش شورای بینایی، ۸۰٪ آمریکایی‌ها بیش از دو ساعت در روز به دستگاه‌هایشان نگاه می‌کنند، ۵۹٪ دچار تنش چشمی دیجیتال هستند. نگران‌کننده‌تر این است که این آسیب به سلول‌های شبکیه می‌تواند منجر به تخریب ماکولا مرتبط با سن، آب‌مروارید، سرطان چشم و رشد‌هایی روی سفیدی چشم‌ها شود. بدتر اینکه، مردم معمولاً هنگام نگاه کردن به صفحه‌ها کمتر پلک می‌زنند. احتمالاً شما هم خشکی چشم‌ها و سردردهای ناشی از آن را حس کرده‌اید.

اگر فکر می‌کنید جوانی به نفع شماست، مراقب باشید: حقیقت عکس این است. چشم‌های کودکان واقعاً نور آبی بیشتری جذب می‌کنند، که آن‌ها را در معرض خطر بیشتری از بیماری‌ها قرار می‌دهد.
اما فقط چشم‌ها نیستند که آسیب می‌بینند. سطوح بالای نور مصنوعی به پوست هم فشار می‌آورد، هم به صورت غیرمستقیم، با بر هم زدن الگوهای خواب، و هم به صورت مستقیم، از طریق استرس اکسیداتیو. مطالعات نشان داده‌اند که قرار گرفتن در معرض نور مرئی با طول موج کوتاه (مانند نور آبی)، حتی برای دوره‌های کوتاه زمانی، می‌تواند مولکول‌های ناپایدار کننده سلولی (گونه‌های اکسیژن واکنش‌پذیر) تولید کند و در نتیجه منجر به مرگ زودرس سلول‌های پوستی شود. نتیجه پیری تسریع شده و چین و چروک است. اما یک خط نقره‌ای وجود دارد: با توجه به آسیب همزمان به بینایی‌تان، ممکن است در سلفی‌ها کمتر قابل مشاهده باشد.

5. گوشی های هوشمند باعث بیماری های روانی ناتوان کننده می شوند

آسیب روانی آشکار و گسترده‌ای که با استفاده از گوشی هوشمند مرتبط است، استرس ناشی از بودن در شبکه به صورت دائمی است. کاربران احساس اجبار می‌کنند به هر پیامی که دریافت می‌کنند، همان لحظه پاسخ دهند تا این ارتباط را حفظ کنند. مطالعات به ما نشان می‌دهند آنچه را که هر روز چندین بار احساس می‌کنیم: اعلان‌ها سیستم عصبی سمپاتیک را فعال می‌کنند، آدرنالین آزاد می‌کنند که به نوبه خود نرخ قلب و تنش عضلانی را افزایش می‌دهد. بدن ۳۰ دقیقه زمان می‌برد تا دوباره ثابت شود، و این ۳۰ دقیقه‌ای است که بسیاری از ما هرگز به دست نمی‌آوریم.

اما این فقط قسمت کوچکی از مسئله است. سایر مشکلات مزمن شامل اختلال در خواب، آزار و اذیت در فضای مجازی، دیسرگولاسیون هیجانی، افسردگی، اضطراب، کاهش عملکرد شناختی، اعتماد به نفس پایین و اجتناب اجتماعی می‌شود.

ما نیازی به مطالعات برای فهم این مسائل نداریم، اما نظرسنجی‌هایی از دانش‌آموزان پایه هشتم، دهم و دوازدهم بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۶ نشان می‌دهند که نوجوانانی که زمان کمتری را صرف ارتباطات الکترونیکی می‌کردند، خوشحال‌تر بودند.

گوشی های هوشمند باعث بیماری های روانی ناتوان کننده می شوند

4. گوشی های هوشمند از نظر جسمی به شما آسیب می رسانند

ما قبلاً اشاره کردیم که نور آبی چگونه می‌تواند به چشم‌ها و پوست آسیب بزند. بدتر از آن، با بر هم زدن ریتم شبانه‌روزی و کاهش کیفیت خواب، می‌تواند به چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان نیز کمک کند. کار دستی مرتبط با استفاده از گوشی هوشمند (حرکات تکراری غیرطبیعی دست و گردن) می‌تواند منجر به آرتروز تراپزیومتاکارپال و کشیدگی گردن شود. در واقع، نیروی فشار بر گردن در زاویه ۳۰ درجه، ۴۰ پوند و در ۶۰ درجه، ۶۰ پوند است، معادل داشتن یک کودک نشسته روی پشت گردن شما هر زمان که به پایین نگاه می‌کنید به گوشی‌تان.

اما فقط نور آبی نیست؛ همچنین قرار گرفتن در معرض میدان‌های الکترومغناطیسی مدوله شده با فرکانس رادیویی (RF-EMF) نیز وجود دارد. گذراندن فقط ۵۰ دقیقه در یک تماس تلفن همراه می‌تواند متابولیسم گلوکز مغز را در ناحیه‌ای از مغز که به آنتن نزدیک‌تر است، افزایش دهد. و در حالی که روشن نیست این موضوع چه آسیب‌هایی می‌تواند ایجاد کند (از جمله به مغزهای در حال رشد جوانان)، انتشارات RF-EMF به سرطان مرتبط شده و استفاده از تلفن به افزایش خطر تومورهای مغزی. حتی در پایه‌ای روزانه، از آنجا که فرکانس‌های RF-EMF گاهی با آن‌ها در بافت نورونی مطابقت دارند، نگرانی وجود دارد که ممکن است با شناخت تداخل کنند. حتی تداخل‌های کوچک می‌تواند اثر پروانه‌ای داشته باشد. همچنین نشان داده شده است که EMF‌ها می‌توانند وارد سلول‌ها شده و با DNA میتوکندری تداخل کنند، در نهایت از طریق استرس اکسیداتیو آن‌ها را نابود کنند. در بهترین حالت، می‌تواند منجر به حساسیت الکترومغناطیسی شود.

و در حالی که به راحتی هنگام نگاه کردن به گوشی هوشمندتان فراموش می‌کنید، ما هنوز هم این جهان را با سایر موجودات به اشتراک می‌گذاریم، بسیاری از آن‌ها تحت تأثیر افزایش تابش EMF به طور منفی قرار گرفته‌اند. شواهد زیادی برای آسیب‌های وارد شده به مورچه‌ها، پرندگان، قورباغه‌ها، زنبورها، جوندگان، گیاهان و سایر حیات وحش وجود دارد. به عنوان مثال، زنبورها، هنگامی که به مدت فقط ۱۰ دقیقه در روز برای ده روز در معرض EMF‌های تلفن همراه قرار می‌گیرند، به کندوهای خود بازنمی‌گردند. این به این دلیل است که آن‌ها برای ناوبری به میدان مغناطیسی زمین تکیه دارند.

کودکان از معدن کبالت برای باتری می میرند

2. کودکان از معدن کبالت برای باتری می میرند

بیش از نیمی از عرضه کبالت جهان، که تولیدکنندگان گوشی هوشمند برای باتری‌ها به آن وابسته هستند، از معادن دستی در جمهوری دموکراتیک کنگو می‌آید. به زبان آرایشی به این معادن «معادن هنری» (ASM) گفته می‌شود، اما این مکان‌ها جهنمی بر روی زمین هستند.

میزان واقعی وحشت به دلیل پوشانده شدن بیشتر آن روشن نیست. اما آنچه ما می‌دانیم تصویری وحشتناک را نقاشی می‌کند. ده‌ها هزار کودک به سنین کم‌تر از هفت سال، همگی با کمتر از ۲ دلار در روز، تا ۱۲ ساعت در روز کار می‌کنند، بارهای سنگین را حمل می‌کنند، گرد و غبار سمی را تنفس می‌کنند، و در زیر زمین به بیماری‌های پوستی مبتلا می‌شوند. حوادث متداول هستند، منجر به از دست دادن اعضا و جان می‌شوند، با بسیاری از اجساد که در زیر آوار دفن می‌شوند.

و در حالی که برندهای بزرگ ادعا می‌کنند که با کار کودکان مخالف هستند، حقیقت این است که بدون آن کوچک‌تر خواهند بود. پس تعجبی ندارد که، بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، آن‌ها حتی در حال تحقیق در مورد تامین‌کنندگان نیستند. در نهایت، از آنجا که کمتر کاربر گوشی هوشمند در جهان توسعه‌یافته واقعاً اهمیت می‌دهند، فشار کمی برای انجام این کار وجود دارد. مشکل اکنون به قدری ریشه‌دار شده است که جایگزین‌های «اخلاقی» گوشی هوشمند مانند Fairphone پیدا کردن کبالت تامین‌شده از ASM را از سایر منابع غیرممکن می‌یابند.

1. گوشی های هوشمند سیاره زمین را ویران می کنند

اگرچه فعالیت‌های شما با گوشی هوشمند ممکن است نسبتاً بی‌اثر به نظر برسد، حداقل بین شارژها از یک پریز برق، مراکز داده‌ای که برای پردازش تمام اطلاعات درگیر نیاز است، مقادیر زیادی انرژی مصرف می‌کنند. برج‌های تلفن نیز همین طور. تنها در آمریکا، ۴G از ۳۱ میلیون مگاوات-ساعت برق در سال استفاده می‌کند، که برای تامین برق ۲.۶ میلیون خانه کافی است. انتظار می‌رود ۵G سه برابر این مقدار را مصرف کند.

فراتر از این، تأثیر بزرگتری نیز وجود دارد که مربوط به تولید و به ویژه معدن‌کاری است. معدن‌کاری (نه فقط برای کبالت بلکه برای تمام مواد درگیر، از جمله طلا و نقره) تا ۹۵٪ از کل ردپای کربنی گوشی هوشمند شما در طول عمر آن را تشکیل می‌دهد… که خیلی طولانی نیست.

زمانی که با آن کارتان تمام شد، همچنان به سیاره آسیب می‌زند. الکترونیک‌های دور ریخته شده (یا «زباله‌های الکترونیکی») در سال ۲۰۱۶ به تنهایی به جرم ۴۳ میلیون تن رسید — معادل ۴۵۰۰ برج ایفل. اما برای اکثر آمریکایی‌ها از دید خارج، از ذهن خارج است. جهنم‌زارهای دپوی زباله‌های الکترونیکی در دوردست‌ها، در کشورهای در حال توسعه مانند چین، ویتنام، هند، پاکستان، نیجریه، غنا و سایر کشورهایی که مقررات کافی ندارند، قرار دارند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.