نقد و بررسی گوشی شیائومی 13

بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

گوشی شیائومی ۱۳، یه گوشی هوشمند با تکنولوژی پیشرفته‌ایه که با چیپست Snapdragon 8 Gen 2 ساخته شده و برای رفع نیاز کاربران طراحی شده. تو این مقاله، از دیدگاه‌های مختلف، گوشی شیائومی ۱۳ رو بررسی می‌کنیم. شیائومی ۱۳ آخرین مدل پرچمدار شرکت شیائومی که در دسامبر ۲۰۲۲ در چین معرفی شده و حالا به بازار جهانی وارد شده. در این مطلب، نقد و بررسی گوشی شیائومی ۱۳ رو برای شما انجام دادیم و مشخصات فنی این گوشی رو به دقت بررسی می‌کنیم.

فهرست مواردی که در این مقاله به آن میپردازیم:

  • مشخصات فنی گوشی شیائومی 13
  • طراحی گوشی شیائومی 13
  • نمایشگر موبایل Xiaomi 13
  • دوربین شیائومی 13
  • قیمت شیائومی 13

 

گوشی شیائومی 13 با نسخه قبلیش فرق داره، مثلاً صفحه نمایش بزرگتر شده و الان قابلیت دالبی ویژن، HDR10 و +HDR10 داره. البته مدل ساده گوشی شیائومی 13 هنوز لایه LTPO برای جابجایی سریع نداره، ولی روشنایی صفحه نمایشش افزایش پیدا کرده و به 1900 نیت رسیده.

شیائومی 13 در مورد باتری و سرعت شارژ مثل سال قبل عمل کرده؛ یعنی باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت با شارژ باسیم ۶۷ وات، شارژ بی‌سیم ۵۰ وات و شارژ معکوس ۱۰ وات داره. پشت گوشی یک لایه گلس دارد و برای جلوی گوشی از گوریلا گلس ۵ استفاده شده است. شیائومی ۱۳ دارای فریم جذابی هست که نوعی یادآور طراحی و ساخت آیفون هستش.

دوربین موبایل شیائومی 13 خیلی با شیائومی 12 فرق داره و مشکل لنز تله فوتو دیگه وجود نداره. این گوشی یه دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی، یه دوربین اولترا واید 10 مگاپیکسلی و یه دوربین 10 مگاپیکسلی با زوم اپتیکال 3.2 برابر و سیستم شیک و لاغر نوری رو در خودش جای داده. با توجه به تمام مواردی که بهش اشاره کردیم میشه گفت که گوشی موبایل شیائومی 13 خیلی بهتر از گوشی شیائومی 12 شده و پیشرفت خوبی رو داشته.

مشخصات فنی Xiaomi 13

موبایل شیائومی 13

ابعاد و طراحی: 152.8 × 71.5 × 8.0 میلی‌متر، وزن 185 گرم؛ پنل جلو شیشه‌ای (گوریلا گلس 5)، پنل پشت شیشه‌ای یا سیلیکون پلیمر، فریم آلومینیومی؛ مقاوم در برابر گرد و غبار و آب تا عمق ۱.۵ متری به مدت ۳۰ دقیقه با استاندارد IP68.

نمایشگر: AMOLED، نرخ نوسازی 120 هرتز، پشتیبانی از دالبی ویژن و +HDR10، روشنایی 1200 نیت در حالت HBM و 1900 نیت در حالت peak، 6.36 اینچ با نسبت نمایشگر به بنده 89.4 درصد.

چیپست: Qualcomm SM8550-AB Snapdragon 8 Gen 2 (۴ نانومتر) هشت هسته‌ای

(یکی از هسته‌ها Cortex-X3 با سرعت ۳.۲ گیگاهرتز و دو تا Cortex-A715 و دوتا Cortex-A710 با سرعت ۲.۸ گیگاهرتز و سه تا Cortex-A510 با سرعت ۲.۰ گیگاهرتز)؛ پردازنده گرافیکی Adreno ۷۴۰.

حافظه داخلی: ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم، ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۲ گیگابایت رم؛ پشتیبانی از UFS ۴.۰ در نسخه 256 و 512 گیگابایتی.

سیستم عامل / نرم‌افزار: اندروید ۱۳، MIUI ۱۴.

دوربین اصلی: دوربین اصلی لنز واید 50 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8، لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) و PDAF

دوربین تله فوتو: ۱۲ مگاپیکسل، f/۲.۲ ، ۱۵ میلی‌متر، ۱۲۰ درجه، ۱/۳.۰۶ اینچ، ۱.۱۲ میکرومتر.

دوربین جلو: ۳۲ مگاپیکسل، f/۲.۰، ۲۲ میلی‌متر (عریض)، ۰.۷ میکرومتر.

ضبط ویدیو: قابلیت ضبط ویدیو 8K با سرعت 24 فریم‌درثانیه (HDR)، 4K با سرعت 24/30/60 فریم‌درثانیه (+HDR10، 10 بیت دالبی ویژن HDR، 10 بیت LOG، ویدیوی 1080 پیکسل با سرعت 30، 120، 240 و 960 فریم‌درثانیه، ویدیوی 1080 پیکسل با سرعت 1920 فریم‌درثانیه، لرزشگیر الکترونیکی تصویر gyro-EIS

باتری: ظرفیت ۴۵۰۰mAh؛ شارژ سریع 67 واتی، شارژ 100% باتری در 38 دقیقه، شارژ بی سیم 50 وات، 100% در 48 دقیقه، شارژ معکوس وایرلس 10 واتی

متفرقه: سنسور اثر انگشت زیر صفحه؛ پشتیبانی از NFC؛ مادون قرمز؛ سیستم بلندگوهای استریو.

 

بررسی گوشی شیائومی 13 از نظر طراحی

به طور ساده میتونیم بگیم با دیدن گوشی شیائومی 13 و حتی در دست گرفتنش متوجه خواهید شد که حسی مشابه به آیفون رو به شما القا میکنه! ابعاد و ساختار دوربین پشت شیائومی 13 خیلی نزدیک به محصول های شرکت اپل هستش، به علت ساختار فریم های کناری گوشی و متریال فوق العاده خوبش وقتی گوشی رو دستتون نگه دارید حس خیلی خوبی بهتون میده اما از اصلی ترین مشکلات ساختار بدنه میتونیم به شیشه پشت گوشی شیائومی 13 اشاره کنیم که به راحتی لک میشه و جای اثر انگشت روش میوفته.

بررسی نمایشگر گوشی شیائومی 13 

شرکت شیائومی نمایشگر AMOLED با ابعاد 6.36 اینچی نسبت به نمایگر شیائومی 12 خیلی پیشرفت کرده و موبایل شیائومی 13 رو با ابعاد بزرگتری ارائه کرده اما خب همچنان نسبتا از سری گوشی شیائومی 12 تی یا 12 تی پرو کوچیک تر هستش! طبق گفته شرکت شیائومی بیشترین روشنایی که نمایشگر شیائومی 13 ارائه میکنه 1900 نیت هست که برای نمایشگری با رزولوشن 1080×2400 پیکسلی با تراکم 414 پیکسل میتونیم عالی در نظر بگیریم چرا که در فضای باز و نور خورشید یا روشنایی بیش از حد محیط بهترین بازدهی لازم رو داره.

گوشی شیائومی 13 از تکنولوژی Pro HDR پشتیبانی میکنه که با تقویت قسمت های روشن و تیره اون چیزی که میبینید باعث شده تصاویر به بهترین حالت ممکن برسه تا تصویری نزدیک به اون چیزی که چشم انسان می‌بینه نزدیک تر کنه. البته توجه کنید که تکنولوژی LTPO در این گوشی متاسفانه وجود نداره و امکان جابجایی بین نرخ های نوسازی به صورت خودکار وجود نداره اما شما میتونید حداکثر 120 هرتز و حداقل 60 هرتز رو در نمایشگر خودتون داشته باشید یا روی حالت خودکار قرار بدید که بهتر هرتز مورد نیاز رو تشخیص بده و مصرف برق و شارژ گوشی شیائومی 13 رو بهتر مدیریت کنید.

گرچه دقت داشته باشید که تست هایی انجام شده و روی حالت خودکار وارد چند بازی مختلف شدیم اما به صورت خودکار از 60 هرتز به 120 هرتز تغییری نداشت اما زمانی که روی 120 هرتز قرار دادیم بهترین بازدهی ممکن رو به ما داد اما در کل از نظر این نوع کارکرد میتونیم بگیم نسبت به مدل های قبلی خودش نسبتا پسرفت داشته، پیشنهاد میکنیم صرفا زمانی که قصد بازی کردن داشتید به صورت دستی نرخ نوسازی صفحه نمایش رو روی 120 هرتز قرار بدید و مابقی کار ها رو با نرخ نوسازی 60 هرتز میتونید انجام بدید و نیازی به وجود 120 هرتز در کار های عادی نیست.

موبایل شیائومی 13

بررسی شیائومی 13 با توجه به کیفیت صدا و اسپیکر

شرکت شیائومی در سری شیائومی 13 تصمیم گرفته برخلاف نسخه های قبلی خودش یک اسپیکر که در بالای گوشی قرار داشته رو حذف کنه و از اسپیکر هایی با پشتیبانی از دالبی اتموس عرضه کنه در عین حال شیائومی یک اسپیکر جلویی هم تعبیه کرده که باعث میشه به کانال های صوتی کمک چشمگیر و مهمی داشته باشه و بازدهی صدای گوشی رو در سطح بالایی قرار بده.

بررسی شیائومی 13 – باتری و بازدهی شارژ گوشی

وجود باتری 4500 میلی‌آمپر ساعت با توجه به CPU اسنپ‌دراگون 8 نسل 2 مصرف بهینه‌ای دارد. شاید جالب باشه بدونید شیائومی تونسته با گوشی شیائومی 13 به رکورد جالب 108 روشن بودن گوشی برسه که شاید بیشترین و بهترین نیست اما کاملا قابل قبول و میتونیم بگیم پیشرفت خوبی نسبت به سری های قبلی خودش داشته!

توجه داشته باشید که گوشی شیائومی 13 تکنولوژی شارژ اختصاصی خودش رو برای این گوشی استفاده کرده و شما برای اینکه به قابلیت شارژ سریع 67 واتی دست پیدا کنید باید حتما از شارژر و کابلی که داخل کارتن گوشی قرار گرفته استفاده کنید، در بالاتر هم اشاره کردیم که باید از شارژر و کابلش مراقبت کنید.

شاید جالب باشه بدونید شرکت شیائومی به صورت تبلیغاتی گفته که 38 دقیقه ای شارژ گوشی 100 میشه اما تست هایی که انجام شده این حرف درست نبوده و حدودا 43 دقیقه طول کشید تا به 100% شارژ برسیم، گرچه پشتیبانی نکردن از شارژ 120 واتی یک عیب به حساب میاد اما خب شارژ بی سیم 50 وات و شارژ 10 واتی رو میتونیم مزیت در نظر بگیریم.

بررسی شیائومی 13 با توجه به رابط کاربری و نرم افزاری

شیائومی در سری 13 گوشی های خودش از رابط کاربری MIUI 14 استفاده کرده و نکته جالبش بهینه سازی اختصاصی برای هسته اندروید هست که باعث کاهش مصرف باتری و کمتر شدن حجم نرم افزار های سیستمی شده، همچنین در کارکرد پردازنده گرافیکی و CPU هم بازخورد فوق العاده مناسبی رو دریافت کرده! البته نکته عجیب و شاید خنده داری که هست عملکرد شیائومی 12s Ultra با توجه به این رابط کاربری حدود 50% تا 60% بازدهی پردازش بهتری نسبت به شیائومی 13 داشته باشه!

از نکات قابل توجه دیگه ای که وجود داره عملکرد خوب هسته اندروید 13 و MIUI 14 قابلیت رمزنکاری سراسری و پردازی داده های مهم کاربر روی دستگاه هستش و همچنین میتونید اعلان هایی که میخواید رو به صورت دائم خاموش کنید.

بررسی شیائومی 13 از نظر CPU و گرافیک

در قلب سری جدید گوشی های شیائومی پردازنده قدرتمند شرکت کوالکام یعنی اسنپدراگون 8 نسل 2 همراه با پردازنده گرافیکی Adreno 740 قرار گرفته که در تست های انجام گرفته توسط بنچ مارک و AnTuTu نتایج عالی دریافت کرده، طی تست هایی که انجام شده در حالت 120 هرتز بازدهی بسیار مناسبی رو در بازی های سنگین شاده و به لطف سیستم خنک کننده جدید گوشی شیائومی 13 میزان داغ شدن گوشی هم برطرف شده. گرچه باید اشاره کنیم که گوشی تا حد زیادی هنگام تست ها داغ شد اما نظر عملکرد و بازدهی افت خاصی رو نداشت و بازدهی خوبی داشت که زیر این فشار تست پردازنده گرافیکی Adreno 740 هم ثبات خوب خودش رو نشون داد.

بررسی دوربین شیائومی 13

به طور کلی شیائومی برای دوربین اصلی خود یک دوربین 50 مگاپیکسلی مدل Sony iMX800 استفاده کرده و در کنار خودش دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسلی، دوربین تله فوتو 10 مگاپیکسلی که در خرید گوشی سامسونگ گلکسی S23، گوشی سامسونگ S23+ و گوشی S22+ استفاده شده بهره میبره. دوربین سلفی 32 مگاپیکسی با قابلیت فوکوس خودکار و لنز روشنی که داره خروجی نهایی رو با توجه به تکنولوژی ترکیب پیکسل به 8 مگاپیکسل در نهایت میرسونه میشه گفت در اصل مشابه دوربین گوشی شیائومی 12s اولترا هستش!

از نکات قابل توجه بخش دوربین گوشی شیائومی 13 میتونی به اضافه شدن حالت پرتره شیائومی 13 اشاره کنیم که بسیار پیشرفت داشته و از نظر پردازش تصویری جذاب و ترکیب رنگ عمیق زیبایی رو نمایش میده، حالت پرتره Xiaomi 13 به خوبی میتونه سوژه یا شخص رو تشخیص بده، تفکیک کنه و بهترین بازدهی از نظر محو کردن بک گراند رو داشته باشه.

توجه داشته باشید که شما با حالت پیشفرض دوربین 12.5 مگاپیکسلی عکسی با شفافیت و وضوح بسیار بالایی رو ثبت کنید که کنتراست کاملا مناسبی رو داره ثبت کنید; البته شما میتونید عکس هایی با رزولوشن کامل 50 مگاپیکسلی هم ثبت کنید که کیفیت فوق العاده ای داره اما خب به نسبت جزئیات کمتر و حجم بیشتری رو دارند. متاسفانه پیش از خرید موبایل شیائومی 13 باید بدونید که دوربین اختصاصی ماکرو با قابلیت فوکوس روی حالت اولتراواید رو نداره اما شما میتونید با دوربین اصلی تصاویر به اصطلاح کلوزآپ با سبک ماکرو رو ثبت کنید.

از مزای دیگه دوربین گوشی شیائومی 13 میتونیم به عکاسی فوق العاده ای که در شب داره اشاره کنیم، چرا که میشه گفت عملا هیچ نویزی وجود نداره و با بهترین حالت ممکن هایلایت و سایه ها رو ثبت میکنه که قطعا این موضوع درباره منبع نور هم یکسان هستش. به طور کلی دوربین سلفی و حالت فیلمبرداری هم امتیاز خوبی رو در تست ها تونسته ثبت کنه و در عمل هم بازخورد خوبی از کاربران دریافت کرده.

رقبای گوشی شیائومی 13

اگه تا اینجای مقاله توضیحات رو کامل خونده باشید و با توجه به نرخ جهانی 1000 دلاری که در بازار ایران قیمت گوشی شیائومی 13 رو با سایر رقبا بررسی کنیم میتونی با توجه به امکانات و قیمت به گوشی سامسونگ S23 یا سامسونگ S23 پلاس اشاره کنیم که تقریبا توی یک رنج قیمتی هستند، رقیب بعدی که به نظر امکانات مشابهی داره به گوشی وان پلاس 11، گوگل پیکسل 7 پرو و با یکم هزینه بیشتر آیفون 14 رو در نظر داشته باشیم.

جمع بندی:

قیمت گوشی شیائومی 13 چنده؟

قیمت حدودی گوشی شیائومی 13 از 35 تا 45 میلیون تومان هست.

نقاط قوت و ضعف شیائومی 13 چی هست؟

مزیت ها

  • کیفیت ساخت و طراحی بدنه عالی
  • صفحه نمایش فوق العاده
  • پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 2
  • کیفیت عالی دوربین ها

ضعف ها

  • نبود شارژر 120 واتی در کارتن
  • عدم پشتیبانی از فریم ریت 30 هرتز برای ویدیو 8K
  • استفاده نکردن از محافظ صفحه نمایش Victus

آیا گوشی شیائومی 13 ارزش خرید داره؟

باتوجه به بررسی های انجام شده توسط بنچ مارک و سایر منابع معتبر میتوان گفت شیائومی 13 با توجه به رقبای خود مثل سامسونگ S23 و سامسونگ S22 بازدهی مناسبی داشته و صرف نظر از سلیقه شخصی ارزش خرید دارد.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.